Program
Zavedam se, da je vloga občine kot ustanove predvsem v vzpostavljanju in zagotavljanju ustreznih pogojev za vsestranski napredek lokalne skupnosti ter za kakovostno življenje, izobraževanje, delo ter športno, družabno in kulturno dejavnost občanov.
Kot izvoljeni zakoniti predstavnik lokalne skupnosti se bom potrudil, da bom v vseh pogledih sledil poslanstvu občine in tako opravičil naklonjenost volivcev. Potrudil se bom, da bodo zaposleni v občinski upravi za svojo vlogo ustrezno strokovno usposobljeni, sposobni vodenja in sporazumevanja na visokem nivoju. Zaposleni v občinski upravi morajo predvsem slediti svojim nalogam ter biti prijazen servis občanom in razumevajoči do njihovih potreb.
Spremljanje razpisov evropskih strukturnih skladov bo prednostna naloga. Pridobljena sredstva lahko bistveno obogatijo občinsko blagajno in prispevajo k hitrejši realizaciji zastavljenih ciljev. Nujno bo povezovanje v regijskem, državnem in mednarodnem merilu.
Glavne točke mojega programa so naslednje:
1. Prekategorizacija ceste Slovenska vas - Šentrupert - Prelesje iz sedanje občinske v državno in njena čimprejšnja rekonstrukcija.
Šentrupert že več kot desetletje čaka na rekonstrukcijo ceste Slovenska vas – Šentrupert – Prelesje. Gre za problem, ki ga je potrebno reševati kot najvišjo prednostno nalogo. Potrebno je zagotoviti čimprejšnjo prekategorizacijo ceste v državno, saj zakon govori, da morajo biti občinska središča povezana z državnimi prometnicami na državno cestno infrastrukturo.
Prekategorizacija pomeni, da se finančno breme prenese na državni proračun in sredstva, ki bi jih sicer morali za to nameniti, ostanejo za potrebe lokalne infrastrukture znotraj občine, ki je prav tako potrebna obnove.
V Sloveniji je bilo v zadnjem času opravljeno kar nekaj prekategorizacij prav zaradi povezovanja občinskih središč na državno omrežje.
2. Izgradnja prizidka OŠ dr. Pavla Lunačka Šentrupert in zagotovitev dodatnih prostorskih kapacitet za vrtec.
Šola
Osnovna šola dr. Pavla Lunačka izvaja devetletni program. Danes na žalost v neprimerno opremljenih prostorih in v veliki prostorski stiski. Načrti za nov prizidek so praktično že v delu in del investicije, ki zadeva projektno dokumentacijo, se je pričel še v okviru občine Trebnje. Naloga občine Šentrupert bo prevzeti investicijo in jo izpeljati do konca. To bo relativno velik finančni zalogaj, vendar ga lahko z razumnim gospodarjenjem finančno razdelimo tudi na več let. Prizidek pa seveda lahko realiziramo v najkrajšem možnem času. Nove prostore šola namreč čimprej potrebuje.
Vrtec
Skrb za najmlajše bo gotovo ena izmed prednostnih nalog. Šentrupert je eden redkih podeželskih krajev v Sloveniji, kjer že nekaj let število na novo vpisanih učencev v osnovno šolo narašča. Tudi vrtec se sooča s prostorsko stisko, ki bo rešena z novim prizidkom.
3. Zdrava pitna voda za vse občane in čiščenje odpadnih voda z biološkimi čistilnimi napravami.
Oskrba s pitno vodo je v vseh pogledih prednostnega značaja. Na srečo tu stanje ni tako slabo, saj se prav v letošnji jeseni gradita še dve vodovodni omrežji, ki bosta s pitno vodo oskrbeli precejšnje število naših občanov. Potrebno bo posodabljanje dotrajanih sistemov in izgradnja še manjkajočih vodov, tako da dosežemo cilj – zdrava pitna voda za vsakega občana!
Na področju kanalizacije in čiščenja odpadnih voda je stanje slabše. Že dalj časa Šentrupert razmišlja o gradnji čistilne naprave, vendar do tega doslej ni prišlo. Morda je tako celo bolje, saj so medtem tehnološke rešitve za čiščenje odpadnih voda zelo napredovale – predvsem na področju bioloških čistilnih naprav. Glede na obliko poselitve na področju občine (vasi, zaselki, osamljene kmetije) je veliko bolj smotrno razmišljati o malih bioloških čistilnih napravah za smiselno zaokrožene celote (vas, zaselek ali le kmetija), kot o veliki centralni čistilni napravi. Vsekakor je potrebno čimprej izdelati študijo opremljanja gospodinjstev s čistilnimi napravami in potem to tudi postopoma izvajati. Za takšne projekte bodo v naslednjem obdobju na voljo tudi nepovratna sredstva iz evropskih skladov, zato se je na to potrebno še posebej dobro pripraviti.
4. Gospodarno in razumno urejanje prostora - izgradnja obvoznice okrog Šentruperta in ureditev trga v Šentrupertu, obnova lokalnih cest, ureditev industrijsko-obrtnih površin, zagotavljanje novih zazidalnih površin za stanovanjsko gradnjo.
Trško jedro je prav gotovo črna točka naše občine. Na trgu stojita dve prazni hiši, ki bi morali biti najbolj atraktivni in imeti največ življenja, vendar temu ni tako. K temu problemu je potrebno nemudoma pristopiti in najti ustrezne rešitve. Prometno trga pred cerkvijo ne moremo urediti, dokler Šentrupert ne bo dobil ustrezne obvoznice, ki bo trg razbremenila tovornega prometa. Glede na to, da je celotno trško jedro kulturni spomenik, lahko za urejanje tega prostora pridobivamo sredstva tako iz domačih kot tujih skladov za področje kulturne dediščine. Za obnovo fasad na hišah okrog cerkve nameravam ustanoviti posebno projektno skupino, ki bo imela za nalogo pripraviti načrte obnove fasad in poskrbeti za sofinanciranje iz za to namenjenih razpisov.
V Šentrupertu je veliko praznih hiš in veliko prostih parcel. Potrebno je ugotoviti, zakaj so hiše prazne in v primerih, ko bo to mogoče, sprožiti potrebne korake za spremembo stanja. Skratka, škrbine Šentruperta je potrebno odpraviti. Seveda se bomo potrudili, da bomo zagotovili toliko novih zazidalnih površin, kolikor bo smiselno in potrebno. V ta namen bodo izdelane ustrezne študije.
Šentrupert nujno potrebuje obvoznico, ki bo trško jedro razbremenila prometa, še zlasti tovornega. To je tudi prvi pogoj za prometno in prostorsko ureditev samega jedra, ki sicer v celoti predstavlja kulturni spomenik. Nova obvoznica bo namenjena tako napajanju nove obrtne cone kot tovarne Plasta, ki daje delo mnogim prebivalcem Šentruperta in okoliških vasi. Idejne študije so bile pripravljene že pred nekaj leti. Študije prometne ureditve so se lotili tudi študentje projektne delavnice pred tremi leti. Na podlagi obstoječih študij in dognanj je potrebno pripraviti najustreznejšo varianto in čimprej pričeti postopke za pridobitev vse potrebne dokumentacije ter izvedbe.
5. Podpora razvoju podjetništva in obrti, turizma in kulture ter ohranjanju kulturne dediščine, družbenih dejavnosti, kmetijstva in dodatnih dejavnosti na kmetijah.
Industrija, obrt in podjetništvo
V Šentrupertu je že sedaj kar lepo število uspešnih podjetnikov in obrtnikov. Marsikdo je že prerasel prostorske kapacitete, s katerimi je začel. Zavedam se, da je potrebno čimprej vzpostaviti ustrezno opremljene nove površine za razvoj obrti in podjetništva. Na področju naše občine se ponuja par lokacij, kjer bi bilo možno razviti zadostne namenske površine za potrebe Šentruperta in tudi drugih zainteresiranih. Ena teh lokacij je v Prelesju, kjer je še po vojni delovala opekarna – danes je od nje ostal le dimnik. Prednost te lokacije je železnica, ki poteka v bližini. Poskrbeti pa bo potrebno tudi za podjetnike in obrtnike, ki bodo svojo dejavnost želeli širiti na mestu, kjer se trenutno nahajajo.
Z ustanovitvijo Razvojne agencije Mirnske doline, ki naj bi jo delno financirale tri občine Mirnske doline, delno pa gospodarstvo tega prostora, je vzpostavljena ustrezna osnova za izpeljavo večjih projektov regijskega značaja. Agencija bo neposredno sodelovala z regijskih centrom v Novem mestu. Pozitiven primer podobne razvojne agencije je Razvojna agencija Litija, ki je v občino Litija v lanskem letu pripeljala preko 800 milijonov sredstev iz domačih in tujih razpisov.
Turizem
Na področju turizma smo praktično šele na začetku. Šentrupert ima izjemne možnosti, ki so trenutno minimalno izkoriščene. Nimamo razvitih tržnih produktov (storitve, izdelki). Razpolagamo z izjemno naravno in kulturno dediščino, vendar je ne tržimo. V Šentrupertu obiskovalec nima možnosti, da bi zapravil nekaj svojega denarja, ki bi pristal v lokalnih blagajnah in omogočil nadaljnji razvoj turizma.
Trg v Šentrupertu lahko postane eden izmed najlepših trgov v naši regiji in privabi obiskovalce, ki bodo tu našli odlično kulinariko, izvrstna vina in prijazno postrežbo v okolju bogate kulturne dediščine. Zgled za to so lahko podobne vasi v Franciji ali Italiji. Ponudba na okoliških turističnih kmetijah lahko postane zgled in vir zaslužka za družine, ki tam prebivajo. Po prenovi gradu Škrljevo bo v Šentrupert prišlo veliko obiskovalcev, na katere se moramo pripraviti. Šentrupert je od prestolnice oddaljen le 45 minut. To je za evropske razmere zelo blizu. Tega se je potrebno zavedati in to izkoristiti - ni dovolj, če Šentrupert oglašujemo v Trebnjem, prisotni moramo biti v prestolnici in v Evropi.
Na podlagi razvojne strategije turizma, ki je bila pred kratkim izdelana v občini Trebnje in je usklajena z državno strategijo, se moramo odločiti, kaj želimo razvijati v naši občini in temu moramo potem tudi slediti. Sprejeta strategija pa je pogoj za kandidaturo na raznih razpisih za finančna sredstva. Občutnih sprememb ne moremo pričakovati v enem letu, lahko pa jih v treh ali štirih letih.
Kultura
Šentrupert je vedno veljal za kulturno razvit in napreden kraj. Vse kulturne prireditve v Šentrupertu so vedno dobro obiskane. Skozi leta smo si pridobili zveste obiskovalce, ki prihajajo k nam tudi iz drugih slovenskih krajev. Ta nivo kulturne ponudbe mora Šentrupert gojiti še naprej in ga skozi čas tudi nadgraditi. Šentrupert mora še naprej ostati »kulturna prestolnica« Mirnske doline. Nenazadnje je to eden izmed tistih tržnih produktov, o katerih sem pisal v prejšnji točki. Poletje v Šentrupertu je postalo blagovna znamka za dobre kulturne prireditve. Nenazadnje je Šentrupert član nacionalnega projekta Imago Sloveniae, Podoba Slovenije, in zagotovo predstavlja enega izmed najmanjših slovenskih krajev v tej imenitni družbi. Kulturne prireditve v Šentrupertu morajo tako postati prepoznaven tržni produkt.
V Šentrupertu obstaja tudi edinstvena likovna zbirka v Sloveniji - Izvirne ilustracije mladinskih del. V OŠ dr. Pavla Lunačka je zbranih preko 300 originalov slovenskih ilustratorjev.
Posebne pozornosti je vredna tudi stalna razstava Slovenske slikanice za otroke sveta - čez 300 slikanic v 21 jezikih - edina taka zbirka v vsem slovenskem prostoru. Tudi to je lahko bodoči tržni produkt.
V kulturno ponudbo občine Šentrupert bo potrebno bolj kot doslej vključiti tudi domač strokovni kader, pritegniti strokovnjake iz Šentruperta, ki so zdaj drugod, predvsem pa v kulturno ponudbo bolj kot doslej vključiti šolo z vrtcem in enoto Glasbene šole Trebnje. Hkrati pa bo potrebno dobiti tudi primerne prostore za izvajanje kulturne dejavnosti.
Tudi v občini Šentrupert ostaja glasilo ŠentRUPERT; vanj bomo k sodelovanju pritegnili še več mladih.
Okrepiti dejavnost knjižnice in poskrbeti tudi za domoznanski oddelek.
Občina Šentrupert bo takoj sklenila sodelovanje z Javnim skladom za kulturne dejavnosti RS in s tem omogočila sofinanciranje kulture tudi iz državnih sredstev.
Sodelovanje s sosednjimi občinami na kulturnem področju je zaželeno.
Ohranjanje kulturne dediščine
Šentrupertska občina je izredno bogata s kulturno dediščino. Če pričnemo pri sakralni kulturni dediščini, kjer se lahko pohvalimo z eno najlepših gotskih cerkva na Slovenskem, in nadaljujemo z baročnim biserom na Veseli Gori. Z župnijo Šentrupert bo potrebno tesno sodelovanje pri ohranjanju sakralne dediščine. Skupaj bomo gotovo zmogli več in hitreje.
Šentrupertska dolina je dolina gradov. Na žalost jih kar nekaj ni več, a lahko se pohvalimo z enim najstarejših gradov na Slovenskem - gradom Škrljevo, ki bo končno doživel prenovo. Predvidoma se bo pričela že v naslednjem letu. Barbova graščina na Veseli Gori, ki je v lasti občine in jo trenutno upravlja Turistično društvo Šentrupert, se prenavlja že več kot desetletje. Mnogo je bilo postorjenega, kar nekaj dela še čaka.
Vso to dediščino moramo postopoma spraviti v funkcijo in življenje, in tam, kjer je to smiselno, pripraviti tržne produkte, ki bodo temeljili na tej dediščini.
Družbene dejavnosti
Šentrupert je znan po tem, da v kraju deluje veliko število društev. Med njimi so društva, ki vključujejo člane tudi iz drugih krajev. Društva s svojimi dejavnostmi so pomemben sooblikovalec utripa kraja in bodo deležna vse podpore za uspešno delovanje v občini. Takoj na začetku mandata bom zbral vizije in potrebe vsakega društva posebej in ocenil, kakšne so realne možnosti za podporo tem vizijam. Na osnovi konkretnih podatkov bo občinska uprava izdelala razpise in društvom omogočila, da prijavijo projekte za financiranje in sofinanciranje. Društva, ki bodo uspešna in bodo to lahko dokazala v letnih poročilih, bodo vedno deležna finančnih spodbud.
Kmetijstvo in dodatne dejavnosti na kmetijah
Kmetijstvo je panoga, ki je v podeželskih občinah, kakršna je naša, zelo prisotna. Naši kmetje potrebujejo kvaliteten servis v svetovalni službi, ki bo skrbela, da bodo pravočasno obveščeni o vseh možnostih za koriščenje sredstev iz domačih in tujih skladov. Drug nivo svetovanja pa mora biti iskanje ustreznih rešitev za dodatne dejavnosti na kmetijah in s tem povezan dodatni vir zaslužka. Brez tega bo namreč za male kmetije vedno težje. Pozitivne primere zagotavljanja dodatnih dejavnosti na kmetijah v Sloveniji že imamo, še več pa jih lahko najdemo v sosednjih državah.
Evropska sredstva
Slovenija je v tem obdobju še neto prejemnica denarja iz različnih evropskih skladov. Spremljanje razpisov ter pripravljanje in prijavljanje na vse možne razpise, kar bo v občinsko blagajno lahko prineslo dodatna finančna sredstva, bo prednostna naloga občinske uprave. Priprava prijav na razpise je sicer zahtevna naloga, ki ji marsikdo ni kos. To je tudi razlog, da veliko denarja ostane neizkoriščenega. Zagotovo ne bom dovolil, da Šentrupert ne bi bil »zraven« tam, kjer bi lahko bil, in ima za to vse možnosti in pravico.
6. Zagotovitev ustreznih pogojev za vse generacije, predvsem pa skrb za mladino in starejše občane.
Starejši občani
V Šentrupertu je potrebno vzpostaviti ustrezne pogoje za namestitev naših starejših občanov, ki se bodo za to odločili. Prav nobenega razloga ni, da bi starejši odhajali drugam, izven naše občine, saj je zanje in za njihove svojce veliko bolj praktično, sploh pa lepše in bolj humano, da ostanejo blizu svojega domačega kraja. Občina mora zagotoviti ustrezne pogoje za morebitno javno-privatno partnerstvo pri izgradnji ustreznih kapacitet. V okviru doma starejših občanov bi lahko vzpostavili tudi nujno zdravstveno postajo za potrebe krajanov in tako rešili dve potrebi hkrati.
Pri zagotavljanju ustrezne zdravstvene oskrbe se bomo na začetku povezovali z Zdravstvenim domom Trebnje.
Pomoč ostarelim na domu bo zaenkrat tako kot doslej organizirana v sodelovanju z domom starejših občanov Trebnje. Občina bo v ta namen zagotovila vsa potrebna finančna sredstva.
Mladina
Težnje, da bi mladi odhajali iz naših krajev v večja mesta, se počasi umirjajo. Bivanje na podeželju je vedno bolj cenjena kvaliteta. Ljubljana kot glavno mesto ali Novo mesto kot regijska prestolnica postajata po zaslugi vse boljše cestne povezave - merjeno v času - vedno bližja. Za mlade bomo v kraju zagotovo ustvarili čimveč priložnosti - tako za bivanje in prosti čas kot za delo. Odločanje mladih za življenje v kraju je ključnega pomena za vsestranski napredek občine. Zagotoviti je potrebno primerno okolje in vsebine za kreativno druženje z vrstniki. Vsekakor nameravam z mladimi vzpostaviti aktivno sodelovanje in resno prisluhniti njihovim potrebam.
Prizadeval si bom, da se bodo v okviru nove občine odvijale športne in družabne aktivnosti tako za mlade kot starejše. Omogočiti je potrebno prostor za mlade. Vsem mladim bo bolj kot doslej omogočena možnost za naselitev tako z novimi gradbenimi parcelami kot motiviranjem za prenovo starejših objektov.
Izobraževanje
Izobraževanje danes ni več le domena šolajoče se mladine. Kdor želi biti vedno boljši, se uči vse življenje. Izobraževanje je nujno za kvalitetno prihodnost. Živimo namreč v času izredno hitrih sprememb, ki jih moramo osvajati, če želimo loviti korak s časom. Drugemu nivoju izobraževanja lahko rečemo bolj osveščanje. V desetletjih povojnega socializma je bilo pozabljenih veliko kvalitet – še posebej lahko to trdim za gradnjo objektov. V okviru nove občine bomo zagotovo poskrbeli tudi za to, da bodo občani imeli na voljo ustrezne možnosti za pridobivanje ustreznih znanj za različna področja. Ceneje je namreč napak ne narediti, kot jih kasneje popravljati. Pozitiven primer uspešnega izobraževanja lahko zasledimo v društvu vinogradnikov. Kvaliteta pridelave grozdja in kletarjenja se je zelo izboljšala in težko še kje najdemo slabo vino.